leeftijd

Winter: zaterdagmiddag van 13:30 tot 16:00

Zeeverkenners

Download hier de informatiefolder van de Zeeverkenners Zaltbommel

De Zeeverkenners Zaltbommel is de waterspeltak van Scouting St. Martinus Zaltbommel en bestaat uit de Orka’s, Zeeverkenners & Wilde Vaart. De groep jongens en meisjes van 10 t/m 18 jaar komen elke zaterdagmiddag bij elkaar voor activiteiten op of rondom het water. Met maar liefst zes zeilbootjes, een sleepboot en een motorboot hebben zij een flinke vloot om mee te varen.

Algemene informatie:

In de zomer zijn de Zeeverkenners op het water te vinden, waar spelenderwijs gevaren wordt in typische scoutingboten, genaamd lelievletten. Iedere zaterdagmiddag komen de Zeeverkenners samen om zich bezig te houden met uitdagende nautische activiteiten zoals zeilen, roeien, wrikken, wedstrijdjes, instructie of bij mooi weer lekker zwemmen. Met onze sleepboot de “Waalbuffel” worden elke week de vletten naar een plas aan de overkant van de Waal gesleept, waar onze leden veilig hun gang kunnen gaan.

Naast de normale opkomsten nemen de Zeeverkenners deel aan verschillende activiteiten. Zoals het jaarlijks terugkerende Pinksterkamp, een regionaal kamp waar zo’n 500 andere waterscouts naar toe komen om met en tegen elkaar te strijden tijdens roei-, zeil- en wrikwedstrijden en het Zomerkamp, dat we zelf organiseren in een locatie in Nederland. Eens per 4 jaar ruilen we het zomerkamp in voor het landelijke NaWaKa (Nationaal Waterscouting Kamp) waar bijna alle waterscouts uit Nederland samen komen.

Als het te koud wordt om te blijven varen gaan de bootjes uit het water en begint het winterprogramma. Dit bevat allerlei andere scouting activiteiten, zoals verkennen, sport en spel. Ook is de winterperiode de tijd om het materiaal te onderhouden en wordt er regelmatig geklust en geschilderd aan de boten.

Orka’s

De Orka’s zijn de jongste leden, die net bij ons aan boord zijn gestapt. Zij zullen kennismaken met de Zeeverkenners groep en in de zomer leren zij spelenderwijs de basis van het zeilen en roeien. De Orka’s hebben hun eigen leiding en daarmee een vast aanspreekpunt

Zeeverkenners

De Zeeverkenners zullen verder gaan in de leerlijn van de Orka’s en kunnen zich ontwikkelen tot kwartiermeester of bootsman. In de zomer zullen de Zeeverkenners beter leren zeilen, roeien en wrikken en kunnen zij uiteindelijk zelfstandig de boot besturen. Natuurlijk gaat dit alles samen met uitdagende activiteiten en spellen.

Wilde Vaart

De Wilde Vaart borduurt verder op de Zeeverkenners: Je wordt zelfstandiger en de programma’s uitdagender. Zo zullen zij opkomsten en programma’s voor elkaar bedenken, voorbereiden en uitvoeren. Ook krijgen de leden van de Wilde Vaart de mogelijkheid om zich klaar te stomen tot het worden van leiding.

Overige informatie:

Mocht je vragen hebben, stuur dan gerust een mailtje naar: zeeverkenners@scouting-zaltbommel.nl Ook kan je altijd een keertje meevaren om te zien hoe het eraan toegaat bij de Zeeverkenners.

Wil je je aanmelden? Stuur dan een mailtje naar aanmelden@scouting-zaltbommel.nl.

De contributie bedraagt € 50,- per kwartaal.